200 балів на НМТ: досвід, секрети та історії учасників

Сьогодні в «Історіях успіху» розповімо про наполегливих дівчат з Харківщини та Херсонщини, які, попри обмежені можливості повноцінно навчатися, набрали по 200 балів за один з предметів на НМТ. Знайомтеся — Ірина ЧалаяХристина Демченко та Світлана Дрібас.

Випускниця Харківської загальноосвітньої школи № 150 Ірина Чалая отримала максимальні 200 балів на тестуванні з математики. Це не стало для юнки чимось неочікуваним, адже вона — з родини викладачів Харківського державного біотехнологічного університету. «Мабуть, найважливішими людьми для мене є мої батьки, — зізнається Ірина. —  Саме вони дають мені мотивацію на досягнення вершин». А ще Ірині пощастило зі шкільним оточенням: у її друзів та однокласників навчання було в пріоритеті, тож шкільне життя, згадує вона, було цікавим і веселим. Особливо дівчині подобалися такі дисципліни, як математика, фізика та історія, що, зауважимо, нині велика рідкість, особливо серед дівчат. 

Навіть дистанційка та війна не завадили наполегливій у навчанні героїні нашої рубрики. Про вимушене навчання в новому форматі згадує здебільшого в оптимістичному дусі: «Дистанційка в часи пандемії саме для мене не стала великою проблемою, навпаки, навчання стало набагато зручнішим. Інша ж ситуація була на початку війни, коли десятий клас я буквально закінчувала самостійно, тому що майже всі вчителі не могли проводити заняття через бойові дії. Таким чином було досить важко опановувати новий матеріал, але завдяки інтернету це стало можливим».

Репетиторів в Ірини теж не було, тож для підготовки до НМТ використовувала лише інтернет-ресурси. Але варто наголосити на тому, що потроху готуватися вона почала ще з дев’ятого класу. Тож такому високому результату на НМТ дівчина завдячує передусім самій собі. «Підготуватися до екзамену з математики на 200 балів може майже кожен, варто лише взяти себе в руки та почати сумлінно працювати, — упевнена Ірина. — Спочатку буде дуже важко, але потім, коли ви будете робите перші успіхи в предметі, то поступово процес вивчення вам почне подобатися». Водночас вона наголошує, що для отримання високих результатів на НМТ потрібно займатися майже кожен день, особливо якщо до іспиту залишилося не дуже багато часу.

У майбутньому героїня нашої рубрики бачить себе професіоналкою в галузі інженерії, і для цього в неї вже є певне підґрунтя — добрі знання, зокрема, у галузі математики, засвідчені максимальним результатом на НМТ. 

Наступна наша героїня — випускниця Харківської ЗОШ IIII ст. № 140 Христина Демченко — отримала 200 балів на тестуванні з української мови. Їй, як і Ірині Чалій, довелося адаптуватися до складних реалій, щоб досягти успіху. «Навчання під час пандемії та війни навчило мене покладатися тільки на свої сили і не чекати, що хтось із чимось допоможе, пояснить складну тему, вивчить за тебе, — зізнається дівчина. — Дуже багато уроків зникло через проблеми зі світлом, інтернетом, через повітряні тривоги. Тому я завжди повторювала собі, що мій результат НМТ залежатиме лише від мене. Ніщо так не мотивувало мене готуватися до іспитів, як почуття відповідальності та бажання показати, що в мене вийшло зробити це самостійно».

Христина готувалася надзвичайно системно. У неї був чіткий план щодо того, що і коли опрацьовувати. Щоранку вона знала, яку тему сьогодні розбиратиме, а у вихідні завжди практикувалася у виконанні тестових завдань минулих років. «Так я завжди бачила, що в мене все під контролем і я встигаю все вивчити і повторити». Тому, як і Ірина, Христина завдячує високим результатом на зовнішньому оцінюванні самій собі. 

Майбутнім учасникам НМТ дівчина радить таке. Найперше — скласти чіткий план вивчення предмета. По-друге, регулярно повторювати пройдений матеріал, навіть якщо здається, що все вже вивчено. По-третє, і це найголовніше, проходити дуже багато тестів минулих років (зауважимо, майже всі успішні учасники та учасниці НМТ виокремлюють цей метод як один з найефективніших). А ще юнка рекомендує приділяти увагу найважчим темам, а не весь час виконувати ті завдання, які подобаються чи легкі. Наостанок вона підбадьорює потенційних учасників НМТ й радить їм вірити в себе і свої знання, а ще — не забувати відпочивати в процесі підготовки, наприклад, зробивши собі хоча б один вільний від навчання день на тиждень. 

У майбутньому Христина бачить себе щасливою людиною, і ми щиро бажаємо їй втілити свою мрію.

Випускниця Херсонської загальноосвітньої школи ІІІІ ступенів № 32  Світлана Дрібас отримала найвищий бал, як і попередня героїня, на тестуванні з української мови.

«Під час мого навчання в 9 класі почалася пандемія COVID-19, яка призвела до кардинальних змін у системі здобуття освіти, —  згадує юнка. —   Перед нами постало нове випробування — адаптуватися до дистанційної форми навчання, при цьому максимально ефективно засвоюючи знання. Для мене це було складно. Не могла зрозуміти багатьох тем з різних предметів, часто відволікалася через зміну приміщення: замість шкільного класу проводила більшу частину часу в кімнаті. У 10 класі здавалося, що скоро це все закінчиться. Скоро ми повернемося до звичного життя й усе буде добре». І дійсно, у лютому 2022 року Cвітлана нарешті дочекалася повідомлення про повернення на очне навчання. Але… так і не встигла побачити своїх однокласників і вчителів, адже 24 лютого росія розпочала повномасштабне вторгнення на територію України. 

На той час дівчина перебувала в Херсоні. З болем згадує: було страшно як ходити вулицями, так і сидіти вдома. Переживання за власне життя, за близьких людей, відчуття невпевненості в наступному дні та постійна напруга створювали несприятливі для навчання умови. 

«Після того, як я покинула рідне місто, у якому провела щасливі роки свого життя, мої цінності та світогляд зазнали значних змін, — зізнається дівчина. — Постійно повторювала собі: “Життя продовжується, не відкладай його на потім. Роби зараз те, що можеш зробити. Як для себе й близьких, так і для наших захисників, захисниць і постраждалих унаслідок російської агресії”. Тому я продовжила навчання, успішно закінчила школу та пройшла НМТ, попри всі труднощі».

Готуватися героїня нашої рубрики почала заздалегідь, аби розподілити процес на невеликі блоки, адже знала: недостатньо просто вивчити якусь інформацію — потрібно її зрозуміти. Із цим Світлані допомогли аналогії, схеми, таблиці, флешкартки. Наприклад, для того щоб запам’ятати формули з геометрії, вона трохи з ними «погралася»: спробувала вивести їх з інших, зобразити окремі елементи фігур і розібрати їх, поступово об’єднуючи в єдине ціле. 

Основу її підготовки до НМТ становила практика — щоденне проходження тестів різного формату, які можна знайти у вільному доступі в інтернеті. Так дівчина перевіряла свій прогрес, знала, на які теми потрібно звернути більше уваги. Помилки допомагали краще зрозуміти матеріал. Важливу роль відіграла організація часу на підготовку та відпочинок. З майбутніми учасниками НМТ Світлана вирішила поділитися техніками, які допомогли ефективно засвоювати матеріал. Ось вони:

«1. Помодоро (pomodoro technique). Суть полягає у використанні таймера для розподілу часу: 25 хвилин ви працюєте, потім відпочиваєте 5 хвилин. Такий цикл повторюєте 4 рази, після чого робите велику перерву — 15 хвилин.

2. Blurting method: прослуховуєте / прочитуєте інформацію та намагаєтеся зрозуміти її. Одразу після цього на аркуші виписуєте все те, що вдалося засвоїти. Проглядаєте інформацію ще раз і додаєте іншим кольором до нотаток те, що з першого разу пропустили, перечитуєте ваші записи. Повторюєте це через різні проміжки часу, поки не будете впевнені в тому, що зрозуміли й запам’ятали матеріал».

Окрім цього, успішна учасниця радить звернути увагу на якісний відпочинок протягом дня та повноцінний сон: «Повільні прогулянки й фізичні вправи допомагають мені розслабитися. У цьому стані на думку спадають нові креативні ідеї, покращується концентрація уваги. Усі вищенаведені поради допомогли мені, проте не варто забувати, що це індивідуально. Головне — пробувати щось нове й шукати те, що підійде вам».

Завдячує високим результатом Світлана самій собі, бо також не зверталася по допомогу до репетиторів, готувалася самостійно, до того ж дуже інтенсивно.

«На мою думку, одна з найкращих порад — готуватися завчасно. Так ви зможете приділити більше часу на засвоєння та повторення матеріалу, не поспішаючи, що примножить результат ваших зусиль. Ще одна порада — робити перевірку власних знань. Не покладайтеся виключно на тести, які проходите в школі. Об’єктивно оцінюйте свої відповіді, не бійтеся помилок, спрямовуйте увагу на ті теми й запитання, які викликають труднощі». Такий підхід, уважає успішна учасниця НМТ, не тільки дасть змогу ефективно опановувати необхідний конкретній людині матеріал, а й викличе почуття власної компетентності, підвищить самооцінку, що є важливим під час складання іспитів.

А ще, упевнена юнка, украй важливим є збереження спокою. Адже в стані стресу важко сконцентруватися на завданнях, є ймовірність помилитися у відповіді навіть на просте запитання. Ефективними в боротьбі з тривожністю, на її думку, можуть стати глибоке дихання та афірмації.

Звісно, усі попередні поради можуть допомогти, якщо в людини є цілі і прагнення їх досягти. І цього Світлані не позичати, адже її надихають приклади великих людей, серед яких вона, зокрема, згадує Генрі Форда, автобіографічну книжку якого «Моє життя та робота» вона прочитала незадовго до іспитів. Цей текст, у якому автор розповідає історію свого автомобільного бізнесу, справив на неї неабияке враження. А світогляд інженера-конструктора (допитливість, відкритість до нового досвіду, креативність, готовність до ризиків) та його досягнення надихають дівчину й дотепер: «Біографія Генрі Форда, філософія його бізнесу та життя створили для мене велике підґрунтя для роздумів. Серед його цитат хочу виділити свою улюблену: “Невдача — це просто можливість почати знову, але вже більш мудро”». 

Можливо, саме завдяки таким прикладам Світлана чітко розуміє, що робитиме в найближчому майбутньому. Через 10 років героїня нашої рубрики бачить себе освіченою жінкою, яка працює у сфері юриспруденції, продовжує самовдосконалюватися, отримувати теоретичні знання та практичні навички для того, аби бути кваліфікованою фахівчинею. А ще Світлана хоче бути людиною, яка розуміє свою відповідальність перед народом і державою, робить внесок для покращення життя в Україні. Окрім цього, вона обов’язково ділитиметься своїм досвідом і знаннями з іншими, отримуватиме задоволення від своєї роботи, з користю проводитиме вільний час і щодня робитиме кроки для досягнення кожної своєї мрії.