PISA: ПРОДОВЖУЄМО ЗНАЙОМИТИ З РЕЗУЛЬТАТАМИ ПОПЕРЕДНІХ ЦИКЛІВ ДОСЛІДЖЕННЯ

Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти продовжують готувати аналітичні матеріали для ознайомлення широкої громадськості з результатами міжнародного дослідження PISA.

Сьогодні пропонуємо вашій увазі 94-те число мінізвіту «PISA у центрі уваги», що ґрунтується на даних PISA-2015. Це переклад українською мовою матеріалу, підготовленого фахівцями Організації економічного співробітництва та розвитку. У цьому матеріалі аналітики розглядають питання про те, наскільки якість освіти в сільських школах нижча порівняно з міськими школами та як це пов’язано з майбутніми очікуваннями учнівства із закладів з різних типів місцевості. Крім того, дослідники розмірковують над чинниками, що впливають на нижчу якість освіти та нижчі освітні прагнення сільських учнів, а водночас окреслюють переваги сільських закладів освіти порівняно з міськими.

За спостереженнями дослідників встановлено, що учні шкіл сільської місцевості мають нижчий рівень успішності порівняно з учнівством міських шкіл, що позначається, зокрема, на показниках навчальних досягнень із природничо-наукових дисциплін. Також учні й учениці в сільській місцевості мають менший вибір навчальних пропозицій як у самому закладу освіти, так і поза ним загалом. Згідно з висновками дослідників, це зумовлює низькі освітні очікування підлітків із сільської місцевості. Лише 30% учнівства сільських шкіл планує здобути вищу освіту в університеті, порівняно з приблизно половиною учнівства міських шкіл (середній показник у країнах ОЕСР).

У мінізвіті показано, що упереджене ставлення до сільських закладів освіти зумовлено такими чинниками: географічна відокремленість, невеликий розмір закладу освіти, нижчий, порівняно з міськими школами, соціально-економічний статус учнівства, нерозвинена інфраструктура, брак якісного викладацького складу, обмежений набір освітніх пропозицій.

Проте навчання в сільській школі має й переваги, порівняно з міськими закладами. Освітні переваги для учнів із сільської місцевості полягають у перспективі отримати більшу підтримку від учителів, перед якими, зі свого боку, відкриваються можливості застосовувати адаптивні методи навчання, особливо для учнів / учениць з поганими передумовами до навчання та/або тих, які мають проблеми з навчанням.

Нагадаємо, що, крім перекладів міжнародних мінізвітів, за підсумками попередніх циклів PISA, фахівці Українського центру продовжують також поглиблено вивчати дані останнього циклу PISA-2022. Наразі оприлюднено вже три випуски тематичних матеріалів «Україна в центрі уваги», що присвячені, зокрема, успішності українських підлітків у різних математичних темах і видах математичної діяльності, а також математичній тривожності. Детальніше з добірками можна ознайомитися на сайті дослідження. Невдовзі з’явиться чергове число звіту «Досвід 15-річних підлітків із закладів освіти під час віддаленого навчання».

Насамкінець зауважимо, що навесні цього року, попри усі складнощі, спричинені війною, в Україні успішно було проведено пілотний етап PISA-2025. Його завданням є апробація інструментів і процедур перед проведенням основного етапу, який пройде навесні 2025 року. Для нашої країни це буде вже третій цикл PISA. Особливу увагу під час пілотного етапу PISA-2025 було приділено апробації завдань провідної галузі, якою в цьому циклі, як і в циклі 2015 року, є природничо-наукова. З рамковим документом з оцінювання цієї галузі або його інтерактивною скороченою версією можна ознайомитися на сайті ОЕСР.

Крім того, усю актуальну інформацію про дослідження та його перебіг в Україні можна знайти на нашому вебсайті PISA.Ukraine.